Ferocious logo

Swamps and Spells

Ik ben nog niet begonnen in mijn nieuwe schetsboek, maar dat houdt de creativiteit niet tegen. Met een stapel post-its en twee ballpennen ben ik blijven schetsen. De afgelopen weken heb ik weer gekeken naar de Freggles en dus probeerde ik in de trein de opbouw van een Freggle figuur te schetsen. Nadat de basislijnen op papier waren leek het meer op een kikker. Ik besloot hem een kostuum te geven. Het eindresultaat is Quin, een jonge tovenaarsleerling.

Zou ik het hierbij laten? De tovenaar deed me denken aan een leuke tekenfilmserie: Magiërs en Monsters. Zes kinderen verdwaald in een andere dimensie op zoek naar de weg naar huis. Om ze op weg te helpen gaf de Tovermeester ieder van hen een rol en een magisch wapen. De tovenaar had ik al getekend, zou het interessant zijn om de andere rollen ook uit te beelden? Na wat zoekwerk op het internet kwam ik er achter dat het spel waarop de serie gebaseerd was oorspronkelijk drie rollen had: de tovenaar, de vechter en de dief. Dit leek me een goed uitgangspunt.

Clovis, de vechter deelt veel visuele kenmerken met Bobby van D&D. Het was niet intentioneel, meer een gevolg van het denk proces. Clovis heeft een knots om zijn brute kracht te benadrukken. De broek en laarzen zijn geïnspireerd door Masters of the Universe figuren, inclusief de pose van zijn benen. De helm past goed bij de knots. Hij draagt vrijwel geen harnas, zodat hij zijn knots beter kan rondzwaaien.

Bij Nisha, de dief was het vooral belangrijk om het kostuum simpel te houden. Ze wil immers niet opvallen. Ze heeft een dolk voor een snelle aanval. Achteraf gezien had ik haar nog werpmessen kunnen geven. Maar wie weet zitten die verborgen onder haar mantel. Onzichtbaar worden door de mantel ligt te veel voor de hand. Nisha wordt een schaduw wanneer ze haar mantel sluit.

Toen de helden af waren leek het me leuk om een titel erbij te verzinnen. Het moest iets weg hebben van D&D. Beide woorden moesten beginnen met dezelfde letter. Het eerste woord moest verwijzen naar de locatie(s). Het tweede woord moest refereren naar het spel. Uiteindelijk is het Swamps & Spells geworden. Swamps (moerassen) omdat een beroemde kikker daar vandaan komt en het is een plek van schoonheid en gevaar. Spells (toverspreuken) lijkt me duidelijk.

Voor het logo wilde ik geen draken gebruiken. Dat is al een kenmerk van D&D. Ik dacht aan potentieel gevaarlijke dieren in een moeras. Alligators of slangen. Slangen leken heel mooi in het logo te passen. Natuurlijk zijn er niet alleen kleine slangen in het spel, maar ook gigantische slangen die de wegen blokkeren voor onze helden.

Over geblokkeerde wegen gesproken, een schets van de omgeving leek me goed om de sfeer te bepalen. Wart Deep is een groot moeras en de inwoners sidderen en beven onder het bewind van...

Telfer, de IJzeren ooievaar! Mensen met kennis van de Nederlandse geschiedenis kunnen vast zien waar het uiterlijk vandaan komt. Ik vraag me af hoe berucht hij is in Spanje...

Wat doe ik hier verder mee? Misschien dat ik het nog uitbreid met schetsen van vijanden. Ik heb nog een idee in mijn hoofd voor de vesting van Telfer.